Aanvullingen en correcties over kunst en beelden in de gemeente Breda worden zeer gewaardeerd. U kunt uw informatie zenden naar het emailadres als vermeld op de pagina INFO / CONTACT
Laatste update van deze pagina 23-11-2024
Omdat de Haagpoort een kleine wijk is, is het op deze pagina samengevoegd met Princenhage.
Princenhage is gelegen tussen de Ettensebaan, Tuinzigtlaan, Heuvelstraat, Heuvelplein, Mastbosstraat, Houtakkerstraat en de Princenhagelaan.
Haagpoort is gelegen tussen Haagweg, Weerijssingel, Verlaatstraat, Oosterstraat en de Verbetenstraat.
Onderaan deze pagina ziet u de kunstwerken op begraafplaats Zuylen.
Omschrijving: figuratief beeld van moeder met kind
Hoogte: 80 cm
Materiaal: natuursteen
Sokkel: beton, 20 cm
Locatie: Mondzorg Princenhage B.V., Haagweg 248
Het verhaal:
Dit beeld staat voor het gebouw van de tandartsenpraktijk.
Omschrijving: beeld van 2 kleine struisvogels
Kunstenaar: Greet Grottendieck – RKD
Hoogte: ca. 1,1 meter
Materiaal: brons
Sokkel: beton
Locatie: Haagweg 392
Het verhaal:
Particuliere beelden in voortuinen van huizen is redelijk zeldzaam. Dit huis bezit echter een prachtig beeld van twee struisvogels.
Naam: Nil
Omschrijving: beeld van 2 feestvarkens
Kunstenaar: Dré Karthaus (een van de leden van de Raad van Wijze Mannen)
Hoogte: 48 cm
Inscriptie: zie hieronder
Jaar: 9-2-1991
Materiaal: brons
Locatie: kruising Haagweg 438 en Posthoornstraat
Het verhaal:
Het beeldje is geplaatst op een gemetselde sokkel waar vijf handafdrukken zijn aangebracht met vermelding van de namen: J. Quadekker, Dré Karthaus, Nico Stokman, C. Hoosemans en D. Dees.
Op een bronzen plaquette is vermeld: AANGEBODEN DOOR STICHTING C.C. ‘T AOGJE EN RAAD VAN WIJZE MANNEN AAN DE AOGSE GEMEENSCHAP 9 FEBRUARI 1991″.
Een echt feestvarken dat de Bourgondische sfeer, die zo kenmerkend is voor Princenhage, nog eens onderschept. Op 11 november, het begin van het carnavalsjaar, trekt de traditionele lampionoptocht langs het beeldje en wordt er een special gedicht aan hem opgedragen. Aan het begin van carnaval haalt de Princenhaagse Prins hier de ‘eerste druppel’. Gedurende de vier dagen die volgen zijn er verschillende bijeenkomsten bij Nil.
De naam van het kleine varkentje is Drieske.
Dré Karthaus, een van de leden van de Raad van Wijze Mannen, ontwierp het beeldje als verlaat geschenk van die raad aan carnavalvierend Princenhage. In 1989 bestond de motor achter het Princenhaagse carnaval stichting ’t Aogje 33 jaar. Een duidelijke aanleiding, 3 maal 11, voor een bronzen aandenken op de hoek van de Posthoornstraat en de Haagweg. Vanaf die tijd heet het daar dan ook “Zottenhofke”, een klein stukje grond dat de gemeente Breda aan de jubilaris schonk.
Beelden die verwijzen naar carnaval zijn niet uitzonderlijk in Brabant. Andere “carnavalsbeelden” zien we in omliggende dorpen zoals: D’n Eeuwige Baviaon in Bavel, Sinte Juttemis in Breda, Verbroedering en ‘t Boemeltje in Prinsenbeek en D’n Bosuil in Ulvenhout.
Op 9 december 2021 werd het plantsoen achter het beeld in de kleuren van Princenhage gezet om meer aandacht te vragen voor het kunstwerk NIL. Tijdens carnaval is het hofje is een ontmoetingsplek en daar past een kleurrijk plantsoentje bij! Zie ook Beeldschoon Breda.
Omschrijving: figuratief beeld van paard
Kunstenaar: Dick Fluitsma – RKD
Hoogte: 1,7 meter, levensgroot
Jaar: 1971
Materiaal: metaal
Locatie: Thebe, Lucia verpleeghuis, Liesboslaan 6
Het verhaal:
Het kunstwerk is samengesteld uit metaalafval. In 1971 diende het kunstwerk als relatiegeschenk bij de opening van de nieuwbouw van het verpleeghuis. In de jaren daarna werd het vanwege roest in de olie gezet, een keertje gemenied en zwart geschilderd, omvergeblazen door een stormwind, weer overeind gezet en later ook nog eens verplaatst en van een nieuw voetstuk voorzien. Van tijd tot tijd zijn losse onderdelen al dan niet provisorisch vastgezet.
De Bredase kunstenaar liet zich bij het maken inspireren door echte Bredase politiepaarden. In de jaren tachtig nam hij wat afstand van deze creatie uit het begin van zijn periode.
Bij werknemers, bezoekers en bewoners van het verpleeghuis riep het beeld vooral in de eerste jaren uiteenlopende reacties op. Het hangende hoofd werd door sommigen sterk geassocieerd met een negatief beeld van de ouder wordende mens. Anderen zagen er een verwijzing in naar het verleden, naar de tijd dat de paardentram naar Etten-Leur door de Liesboslaan reed. Inmiddels is het paard door iedereen geaccepteerd en een in het oog springend beeldmerk geworden.
Andere beelden van de Bredase kunstenaar zijn: De Opgetogen Vrouw, Stoel met gevouwen leuning, muur
Omschrijving: vier beelden van vrouwen in Amsterdamse School stijl
Kunstenaar: Theo van Reijn – RKD
Hoogte: ca. 120 cm
Jaar: van 1928 tot 1966 en vanaf 9-12-2017
Materiaal: graniet
Locatie: nabij Nieuwe Haagdijk 46
Het verhaal:
De Haagpoortbrug is de brug over de singel waar de Nieuwe Haagdijk overgaat in de Haagweg. Bijna honderd jaar geleden is deze brug gebouwd als een sierlijk object. Door de jaren heen is deze veranderd in een functionele brug. De originele brug telde oorspronkelijk vier beelden van de Bredase kunstenaar Theo van Reijn. In 1966 werden de brug en de beelden afgebroken en vervangen door een bredere verkeersbrug in verband met het toenemende verkeer. De beelden werden opgeslagen op de werf van het gemeentelijke Vervoersbedrijf aan de Slingerweg. Daarna verhuisde de beelden naar de nieuwe opslag/werf van Openbare Werken aan de Steenen Hoofd. Na 20 jaar sta in de weg lagen de beelden op een vrachtauto die op weg was naar de steenbreker van Stolwerk. De Bredase ambtenaren van cultuur en/of stedenbouw konden geen enkele toepasselijke locatie vinden. De beelden werden gered door een ambtenaar en de beelden werden naar landgoed Wallstein in Achtmaal gebracht in afwachting van een mogelijke herbestemming. Dit landgoed was van een collega ambtenaar die in 1995 de gemeente verliet. Het contact werd verbroken. De beelden werden later blijkbaar toch gemist en in 1996 van Wallstein verwijderd en opgeslagen in een loods bij de voormalige Stadskwekerij aan de Nieuwe Kadijk. In 2001 verhuisden de beelden naar een depot van het Bredase Museum. Na 50 jaar van rondzwerven werd in 2016 besloten de beelden terug te plaatsen op de Haagpoortbrug. De brug kreeg een opknapbeurt om beter recht te doen aan de historische betekenis van de brug. De terugplaatsing van de beelden vormde het sluitstuk van de renovatie van de Haagweg en Nieuwe Haagdijk, die al eerder gerenoveerd waren.
De originele beelden zijn in november 2017 herplaatst en staan nu op sokkels in de middenberm in plaats van aan de brugrailing. De beeldhouwwerken verbeelden aan de ene kant ‘de ontmoeting’ en aan de andere kant ‘het afscheid’. De sokkels verwijzen met hun materialisatie en ambachtelijk metselwerk naar de oorspronkelijke brug uit de jaren ’30 van de vorige eeuw. De middenberm is ingericht als verblijfsruimte met bankjes. Het hele project werd 9 december 2017 feestelijk opgeleverd.
Omschrijving: gevel sculptuur van 4 vogels
Kunstenaar: Jan van den Brink – RKD
Hoogte: ca. 3 meter
Jaar: 1970
Materiaal: steen
Locatie: basisschool De Weerijs, Weerijssingel 1 (Haagpoort)
Het verhaal:
Dit sculptuur bevindt zich aan de voorgevel van de basisschool. Het woord “opklimmen” is terug te vinden in de 4 verticale vogels, hetgeen symbool staat voor kinderen die opgroeien.
Een vergelijkbaar gevelsculptuur zien we ook bij de Kellebeek College NOVA, Zomergemstraat 4.
Begraafplaats Zuylen
Op begraafplaats Zuylen kom je niet enkel graven of gedenkmonumenten tegen. Ook herbergt het groene park tal van kunstwerken die door de jaren heen, verspreid over het terrein, allen een unieke plek hebben gekregen. Aan de paden en lanen vind je een 20-tal werken van kunstenaars uit binnen- en buitenland. Het zijn vooral ruimtelijke werken die steeds in verbinding staan met de omgeving waar ze zich in bevinden. Niet alleen buiten maar ook binnen in de gebouwen vind je vele kunstwerken zowel ruimtelijk als aan de muren. De kunstwerken zijn steeds geplaatst met gevoel voor sfeer en ruimte waarbij de beleving van een uitvaart en/of de periode daarna steeds centraal staat. De kunstwerken binnen zijn enkel te bezichtigen voor de bezoekers van een uitvaart. De kunstwerken buiten zijn voorzien van een tekstbordje.
Zuylen heeft op haar website een speciale pagina gewijd aan de kunstwerken. Bij het informatiecentrum is een kunstroute verkrijgbaar.
Naam: Hemels hoog
Omschrijving: figuratief beeld van 2 mensen
Kunstenaar: Rogier Ruys – RKD
Hoogte: ca. 2,2 meter
Materiaal: brons
Locatie: centrale laan
Het verhaal:
Het beeld is opgebouwd uit twee mensen, één aardse persoon en één onderweg naar de hemel. De beweging en de spanning die dit beeld oproept komt voort uit een eeuwige verbinding die blijft bestaan tussen mensen.
Dit beeld stond aanvankelijk voor het uitvaartcentrum aan de Tuinzigtlaan. In 2017 is het hele voorterrein van het uitvaartcentrum gerenoveerd. Sindsdien is het beeld verplaatst naar het wandelpad naar het kerkhof. Naast het beeld staat een bord met een gedicht van de kunstenaar. Het gedicht luidt:
Hemels Hoog
leven is als een schip met verhalen
en wonderlijke avonturen
aards
verankerd in havens
dromen we ver voorbij de horizon
reizen met bestemming voor
verblinding
zal inspiratie en liefde
lijnen schrijven in onze handen
en voortleven in het bestaan
in de onomkeerbare vlucht
naar het vijfde seizoen
zit een voorwaartse beweging
met terug kijken en loslaten
aan het einde
een nieuw begin
Andere beelden van de kunstenaar in Breda zijn: Bevlogen, Dizzy, Moore Music, Troje, Verbonden
Naam: Alles voor Allen
Omschrijving: op zijn kop geplaatste boom
Kunstenaar: Joep Struyk – RKD
Hoogte: 4,5 meter
Gewicht: 1200 kg
Jaar: 22-12-2021
Materiaal: brons
Locatie: Franciscanessen veld noordzijde begraafplaats
Het verhaal:
Deze bronzen boom is geplaatst op een apart gedeelte van begraafplaats Zuylen waar Franciscanessenzusters ter aarde zijn besteld. Het is een blijvende herinnering geworden. Op symbolische wijze nam de Bredase congregatie van de Franciscanessen op 21-2-2022 afscheid van hun werk op aarde. Dertien zusters waren er toen nog over van de Bredase congregatie ‘Alles voor Allen’. Jaren geleden is besloten dat de congregatie geen nieuwe zusters meer opneemt en een natuurlijk einde krijgt. Met inzegening van de boom door (algemeen bestuurder van klooster Maria Mater Dei) diaken Vincent de Haas nam de congregatie daar een voorschot op. Inzegenen wil zoveel zeggen als het beoogde object toevertrouwen aan God. Alles wat de zusters hebben, wordt toevertrouwd aan God. Ze hebben het van hem gekregen, ze vertrouwen het weer aan hem toe. Ook smeken ze van God af dat dit kunstwerk een zegen mag zijn voor allen die ernaar komen kijken. Bij het symbolische afscheid werden liederen gezongen, teksten voorgedragen van Franciscus van Assisi, de boom werd besprenkeld met wijwater en tot slot werd een zegenbede uitgesproken.
De boom staat symbool voor circa 1100 zusters van de congregatie Franciscanessen die er zijn geweest. Bijna 200 jaar geleden zetten de zusters Franciscanessen de ziekenzorg op poten aan de Haagdijk in Breda. Later stichtten de zusters het Ignatiusziekenhuis, een van de voorlopers van het huidige Amphia ziekenhuis. De Franciscanessen waren actief in West-Brabant, Zeeland, Curaçao en Afrika.
De boom staat op zijn kop met de wortels naar de hemel waar de zusters geworteld zijn. Tussen de wortels staat de wolf van Gubbio en de vogels waar Franciscus voor preekte. Op de stenen ring op de grond is te lezen ‘MENSEN DIE ELKAAR IN HUN BROOSHEID DRAGEN+ GELUKKIG ZIJN’. Door de natuurlijke vorm valt de boom misschien niet goed op, zeker in de winter als alle bomen kaal zijn.
Naam: Familie
Omschrijving: figuratief beeld
Kunstenaar: Henk Haest – RKD
Hoogte: ca. 70 cm
Materiaal: brons
Sokkel: steen, hoogte ca. 60 cm
Locatie: strooiveld noordzijde begraafplaats
Het verhaal:
Het beeld staat voor de aanwezigheid van een gezamenlijke bron, groei, verzelfstandiging en onderlinge verbondenheid. De drie vormen van verschillende grootte liggen besloten binnen de opengewerkte eivorm. Ze lijken zich in visuele zin te verzelfstandigen en gaan tegelijkertijd een relatie met elkaar aan.
Naam: Gedachteniszuil
Omschrijving: zuil van kruiken
Kunstenaar: Marianne van Heeswijk – RKD
Hoogte: ca. 2,5 meter
Diameter: ca. 2 meter
Jaar: 2014
Materiaal: steen, cement, keramiek
Locatie: strooiveld noordzijde begraafplaats
Het verhaal:
In 2013 plaatste Ria Braspenning een oproep voor kunstenaars: ze had uit de nalatenschap van haar overleden partner Peter 2000 kruiken ter beschikking. Er kwamen verschillende reacties maar het idee van kunstenaar Marianne van Heeswijk kreeg de voorkeur. Het voorstel van Marianne was een gedachteniszuil gemaakt van kruiken waar in een gedachte(nis) voor een dierbare overledene achtergelaten kon worden.
De actie ” Adopteer een Kruik ” werd gestart en er werd een locatie gezocht waar het kunstwerk gebouwd mocht/kon worden. De locatie werd begraafplaats Zuylen op een van de strooivelden. Marianne bouwde het kunstwerk samen met Ria, haar zoon Eelco en vele vrijwilligers. In 2014 werd hij met Allerzielen feestelijk geopend.
Deze stenen kruiken vormen een eenheid, waarbij de ronde bodems staan voor oneindigheid, het universele, de kringloop van het leven. De vorm, een bijna gesloten cirkel, kan gezien worde als een omarming waarbij je letterlijk met hemel en aarde verbonden bent. Mensen kunnen in de kruiken een opgerold briefje of foto achterlaten.
Aan de buitenzijde is aan de onderzijde een inscriptie aangebracht met de tekst:
“Liefje laat mijn verdriet altijd groter wezen dan het jouwe zodat het er”
Aan de binnenzijde is aan de onderzijde een inscriptie aangebracht met de tekst:
“eromheen kan liggen als armen. Wees niet droef als ik zal heengaan, dan zal ik altijd aan je denken.”
Het betreft een gedicht van Herman de Coninck uit 1969.
Naam: Ik ben Vrij
Omschrijving: figuratief beeld van persoon
Kunstenaar: Eveline Aertsen – RKD
Hoogte: ca. 40 cm
Materiaal: natuursteen
Sokkel: natuursteen, hoogte ca. 1 meter
Tekst inscriptie: zie hieronder
Locatie: achter het kleine uitvaartcentrumgebouw
Het verhaal:
Op de vier zijden van de sokkel staat vermeld:
mijn ziel verlaat mijn lichaam
leg mijn ziel te ruste
maak me los van de aarde
ik ben vrij
Naam: Verval
Omschrijving: smeedwerk met krullen
Kunstenaar: Piet Joosen – RKD
Hoogte: ca. 90 cm
Materiaal: geroest ijzer
Sokkel: hout, hoogte ca. 1 meter
Het verhaal:
Het kunstwerk is ontstaan door ijzer te smeden. Het symboliseert alles dat qua materiaal vergaat, maar de herinneringen blijven er altijd. Geloof, hoop en liefde blijven altijd bestaan.
Naam: Keramische bollen
Omschrijving: bollen van keramiek
Kunstenaar: Ietje van der Griendt – RKD
Afm. per bol: ca. 30 tot 45 cm
Materiaal: keramiek
Locatie: achter het grote uitvaartcentrumgebouw
Het verhaal:
De keramische bolvormen hebben de natuur als uitgangspunt. Ingebed in het groen lichten zij de omgeving op, geven verwondering en verrijking. Groot en klein gegroepeerd als leden van een groep.
Naam: Uitgezaaid
Omschrijving: gezaagd granietblok
Kunstenaar: Ton Kalle – RKD
Afm.: ca. 1 x 1 x 0,8 meter
Jaar: 2-2001
Materiaal: graniet
Tekstbord: zie hieronder:
Locatie: noordzijde begraafplaats
Het verhaal / tekstbord:
Het beeld is gemaakt in februari 2001. In de wintermaanden wanneer het lang donker is, een periode van koude nachten en helder hemel. De tijd dat men de sterren het mooist kan waarnemen. We kunnen ze niet aanraken, maar je kan het wel voorstellen hoe het daarboven zou zijn. Dit heb ik geprobeerd weer te geven in dit beeld. Dat het beeld hier mag doen dat wat ik hem heb willen meegeven, stralen.
Naam: Tijdsequentie
Omschrijving: spiraal van bomen
Kunstenaar: Marinus Boender – RKD
Jaar: vanaf 2015
Materiaal: bomen
Tekstbord: zie hieronder
Locatie: noordzijde begraafplaats bij uitstrooivelden
Het verhaal / tekstbord:
Tijd sequentie. Er is een begin gemaakt met 21 bomen, telkens een jaar jonger. Ze zijn aangeplant in een spiraalvorm. De bomen in het centrum zullen samen één kruin vormen. De jongere bomen zullen zich in een spiraalvormige beweging losmaken. Ieder jaar zal er weer een jong boompje bijgeplant worden. Er komt als het ware een rituele klok die voor ieder die er as verstrooit een moment aangeeft van een periode voor en na het moment van het verlies van een beliefde. De as die verstrooid is krijgt als het ware een anker in de tijd. Marius Boender 2015
Naam: Drie – Eenheid
Omschrijving: zuil
Kunstenaar: Ludovicus van Eijnatte – RKD
Hoogte:
Jaar: 2002
Materiaal: arduin
Locatie: binnentuin crematoriumgebouw
Het verhaal:
De twee wachters omvatten de levensbron. Het water in de levensbron symboliseert de eeuwige kringloop in leven en dood. Het vult of verdampt en slaat neer. Het is microkosmos en macrokosmos ineen zoals het leven zelf ook is.
De wachters zijn de beschermers van het leven. Ze beschermen ons in de kwetsbaarheid van ons menselijk bestaan. De wachters staan symbool voor de mens als levensmedium en als deelnemer, observator en archivaris van het leven.
Naam: Handen vasthouden en loslaten
Omschrijving: sculptuur
Kunstenaar: Hans Nijmeijer – RKD
Hoogte: ca. 4,5 m
Materiaal: ‘boom’
Het verhaal:
Hans Nijmeijer is boomsculpturist vanuit zijn passie voor natuur, hout en vormgeving. Meer dan 20 jaar bewerkt hij bomen tot de meest diverse vormen, het liefst met een abstract, organisch lijnenspel afgewisseld met figuratieve afbeeldingen.
Schoonheid en symboliek in hout, leven en afscheid, vasthouden en loslaten, verbonden blijven terwijl de fysieke verbinding is verbroken. Hoe verbeeld je de tragiek van het afscheid? Hoe geef je hier de menselijke maat aan? Hoe verbind je hier perspectief aan? Het leven, met kunst, met ambachtelijk werk.
Naam: Sporen
Omschrijving: beeld van balletdanseres
Kunstenaar: Dineke Beereboom – RKD
Hoogte: ca. 1,3 meter
Materiaal: brons
Tekstbord: zie hieronder
Sokkel: hoogte ca, 40cm
Het verhaal / tekst op naastgelegen tekstbord:
“Sporen”
“Je ontmoet mensen in je leven en
er komen dingen op je pad, die ‘sporen’
bij je achter laten, opbouwende en slopende.
Uit deze ‘sporen’ haal je uiteindelijk weer voeding
en energie voor de toekomst.
Dat inspireerde mij tot het maken van dit beeld”
Dieneke Beereboom
Naam: Missie volbracht
Omschrijving: opstelling van glazen en steenpanelen
Kunstenaar: Ellen Brouwers – RKD
Afmeting (glas): 2460 (b) x 1800 (h) x 12(d) mm
Jaar: 16-6-2023
Materiaal: glas, staal en natuursteen
Locatie: noordzijde begraafplaats
Het verhaal:
Een zigzaggend looppad tussen zuil en glaspanelen. Het naar links en rechts afbuigen staat voor het missiewerk van de Congregatie waar ook ter wereld, waarbij de leden niet keken naar links of rechts, hoog of laag, wit of zwart. Ze waren er voor iedereen en overal. De opstelling / beeld symboliseert de natuur waarin altijd vogels wonen en vliegen, waar ook ter wereld. Een universeel beeld dat de verbinding en eenheid laat zien tussen de broeders. De glaspanelen zijn voorzien van een keramische print met stokken waarlangs klimop zich omhoogwerkt. De kunstenares geeft hiermee de verbondenheid aan die er altijd was tussen de leden van de Congregatie, waar zij zich ook bevonden en hoe zij zich ook ontwikkelden. De bladeren van de klimop zijn hier en daar veranderd in vogeltjes. Dit staat voor de ontwikkeling die de missionarissen meemaakten in hun contacten met volkeren wereldwijd. Zij vereenzelvigden zich met de mensen waarvoor en waarmee zij werken.
Voor de twee glaspanelen staat een stenen zuil met de inscriptie: “Paters en broeders van congregatie der Heilige Harten”. Achterin een grote verticale natuurstenen gedenktegel met alle namen van de leden van de Congregatie van de Heilige Harten die hier of elders begraven zijn. Ook staan er namen op van enkele personen die op een of andere manier met hen verbonden waren. Bovenaan op het paneel staat het logo van de congregatie: de Heilige Harten van Jezus en Maria en de tekst “In wier dienst ik wil leven en sterven”.
Naam: Lacrima
Omschrijving: symbolisch beeld
Kunstenaar: Joep Struyk – RKD
Hoogte: ca. 60 cm
Diameter: ca. 1,5 m
Inscriptie: “Franciscanessen van de heilige Elisabeth. Zij hebben veel liefde, zorg en troost gegeven 1880”
Materiaal: marmer
Het verhaal:
Monument ter nagedachtenis aan het werk van de zusters Franciscanessen van de Heilige Elisabeth. De marmeren traan (Larima) heeft een bedding gekregen in de moederschoot. Ze krijgt rust en verzorging. De traan is een symbool van vruchtbaarheid en aanwezig op alle wezenlijke momenten in ons leven. De sculptuur legt relatie met het witte wandreliëf hieronder weergegeven.
Omschrijving: bijbels wandbeeld van 2 figuren
Afmeting: 1,1 b x 0,9 h
Onderschrift: “Ik was ziek, en gij hebt mij bezocht Mattheus XXV:36”
Materiaal: steen
Het verhaal:
Het beeld verwijst naar een passage uit het boek van Mattheus. In het verhaal wordt het goede van het slechte gescheiden. Het slechte krijgt eeuwige straffen en het goede krijgt het eeuwige leven.
Naam: Regenval
Omschrijving: wanddecoratie
Kunstenaar: Martin van Opdorp – RKD
Afm.: ca. 3,5 x 10 meter
Materiaal: koper
Locatie: binnentuin crematoriumgebouw
Het verhaal:
Dit kunstwerk aan de buitenmuur is speciaal ontworpen bij de bouw van het crematorium. Het symboliseert de droefenis van het verlies en het inwerken van de tijd. En de regenvvalt vaak…
Omschrijving: figuratieve / symbolische afbeelding
Afmeting: ca. 1,5 x 1, 5 meter
Materiaal: cortenstaal
Locatie: Tuinzigtlaan 11
Locatie: voor crematoriumgebouw
Het verhaal:
Dit dubbelzijdig kunstwerk staat voor een van de aula’s op het kerkhof. De afbeelding is zeer symbolisch met als hoofdthema het leven en de dood. Dat is natuurlijk niet voor niets gekozen, want het bevindt zich voor het crematorium. Ziet U twee handen of mensen die een (levens)boom omarmen? Bladeren als tranen. Links staat de boom in groei en bloei, wat staat voor het leven. Rechts is de boom kaal en dor wat staat voor de dood. Beiden zijn symboliek voor de levenscyclus. Wat ziet U er in?
Omschrijving: beeld van engel
Hoogte: ca. 1,2 meter
Materiaal: zandsteen
Locatie: centraal plein
Omschrijving: beeld van engel
Hoogte: ca. 2 meter
Materiaal: zandsteen



























