Boeimeer

Aanvullingen en correcties over kunst en beelden in de gemeente Breda worden zeer gewaardeerd. U kunt uw informatie zenden naar het emailadres als vermeld op de pagina INFO / CONTACT
Laatste update van deze pagina 12-8-2025

De wijk Boeimeer ligt tussen de Vredenburgsingel, Boeimeersingel, Wilhelminastraat, Baronielaan, Graaf Engelbertlaan en de rivier Aa of Weereis.
In wijk Belcrum zijn minimaal 13 kunstwerken (incl. de beelden van het voormalig ziekenhuis).

In 2016 is de gemeente begonnen om het Boeimeerpark te transformeren tot een kunstpark. Sindsdien zijn diverse kunstwerken die bij de gemeente in opslag lagen herplaatst in het park. Veel van die kunstwerken moesten eerder verwijderd worden vanwege onder andere herinrichtingswerkzaamheden. Ondertussen bevinden zich er tien kunstwerken in het park. De Gemeente dacht er eerst goed aan te doen door kunst in het Boeimeerpark te plaatsen. Er kwam echter ook veel kritiek van de buurtbewoners. Zoveel hoofden zoveel zinnen. Er kwam kritiek als; “dumpplaats voor overbodige kunst”, “onsamenhangend”, “niet passend bij het park”, enz. De gemeente trok haar plan en besloot voortaan meer naar de buurtbewoners te luisteren. Later dit jaar wordt de beeldenroute afgerond met ‘De Vraagmuur’ van de in 2012 overleden kunstenaar Moniek Toebosch. Met elf kunstwerken is het park dan ‘vol’ en zal er geen kunst meer bijkomen. Het omstreden 12,5 meter hoge kunstwerk De Zuilen van Govert Heijkoop kreeg in 2025 geen plaats in het park.

Balfortstraat 81 a wp

Naam: Bloemenmeisje
Omschrijving: beeld van een meisje met bloemenboeket
Kunstenaar: Hein KoremanRKD
Hoogte: 1,1 meter
Jaar: 1952
Materiaal: zandsteen
Locatie: Plantsoen Balfortstraat 81 / Irenestraat N51 34.751 E4 46.243

Het verhaal:
Na afloop van de spraakmakende manifestatie ‘Breda 700 jaar’ in 1952 werd het beeldje van het Valkenberg Park naar de huidige plek overgebracht.
Het is het eerste kunstwerk uit een lange rij kunstwerken van de Bredase kunstenaar Hein Koreman. In 1999 verklaarde hij dat associatie met de naam Irene hem tot dit ontwerp had gebracht. Het bloemenmeisje was vernoemd naar Irene d.w.z. ‘vrede’. Het uiterste symbool van onschuld. De aanschaf en plaatsing was een initiatief van de buurtbewoners. Zij haalden met intekenlijsten geld op voor de aankoop van het beeld. Voor de buurtbewoners was het bloemenmeisje ofwel Irene een passend beeldje in de Irenestraat.
Andere bekende beelden van Hein Koreman in Breda zijn: Barmhartige SamaritaanBetaaltafelBokjeDans, Emu, Kringloop, ReeSchrijvertje, De Trek.

Naam: Dierenriem
Omschrijving: 12 tegeltableaus met afbeeldingen van sterrenbeelden
Kunstenaar: Janus Nuiten – RKD
Afmeting: ca. 75h x 115b per paneel
Jaar: 1962
Materiaal: keramiek
Locaties:
– Mariaveld Mavo school, Keermanslaan 1962 tot 2020
– kruispunt Boeimeerlaan en van Gentlaan vanaf 4-2024

Het verhaal:
In 2020 leek het er op dat dit kunstwerk in de Marioveld Mavo verloren zou gaan. De school moest plaatsmaken voor een nieuw appartementengebouw. Bij de sloop van de school werd serieus gekeken of het kunstwerk in zijn geheel of gedeeltelijk behouden kon blijven. Het zou muurvast aangebracht zijn aan zware, betonnen balken. De constructie liet het niet toe de tegeltableaus te verwijderen, zonder het werk te beschadigen. Bij nader onderzoek bleek dat de tegels op behangpapier waren geplakt. De betrokken tegelrestaurateur kon de tegels wegsteken met een plamuurmes en zo in zijn geheel behouden. Het lukte Erfgoedvereniging Heemschut met subsidie het verwijderen te bekostigen en zorg te dragen voor herplaatsing. In mei 2024 werden de tableaus herplaatst in twee groepen op de zijgevels van de appartementen complexen aan de Boeimeerlaan.
De tableaus zijn elk opgebouwd uit dubbel hardgebakken 5cm x 5cm tegeltjes.
De mozaïeken stellen de twaalf sterrenbeelden voor. De sterrenbeelden zijn in twee groepen geplaatst op de gevels van de flats aan de Boeimeerlaan; de lente-en zomermaanden (maart – september) zeer toepasselijk op de zonnige zuidgevel en de wintermaanden (oktober-februari) op de noordgevel.

Naam: Inwendige Omloop
Omschrijving: abstract in RVS
Kunstenaar: Niels Lous – RKD
Afm.: 1,35 x 1,35 x 1,35 meter
Jaar: 1985
Materiaal: RVS
Locaties:
– ? van 1985 tot 6-2024
– Park aan Boeimeerlaan vanaf 6-2024

Het verhaal:
Het kunstwerk toont op het eerste gezicht twee glanzende stalen kubussen die in elkaar geschoven lijken. Een grote omhult een iets kleinere. Op schematische wijze breekt die kleinere naar buiten toe uit. Het geheel heeft nog het meest weg van een geometrische vertaling van een celdeling. Als je rond het beeld loopt, zie je hoe de vorm steeds verandert en speelt met de ruimte eromheen. De spiegelend gepolijste huid van het beeld betrekt de hele omgeving. Binnen wordt buiten, begin en einde van de vormen lopen in elkaar over en ook de begrenzing van het beeld zelf wordt diffuus. Alsof de kunstenaar ons erop wil wijzen dat alles om ons heen met elkaar samenhangt.

Naam: Das Vergnügen der Ehepares Ding-Dong
Omschrijving: object van stalen figuren
Kunstenaar: Theo Besemer – RKD
Afm.: 2,45 x 1,65 meter
Jaar: 2000
Materiaal: cortenstaal
Locaties:
– ? van 2000 tot 2-11-2022
– Park aan Boeimeerlaan vanaf 2-11-2022

Het verhaal:
Geschonken door Esther en Ad van Rosmalen aan de stad Breda.
Besemer maakte het beeld, met als titel, “Das Vergnügen der Ehepares Ding-Dong”, in 2000. Het werk is onder hoge waterdruk gesneden uit massief staal bij Hoogovens in IJmuiden.
Het beeld bestaat uit een stelen kader met daarin twee hangende vormen, als klepels aan een antieke klok of loodzware noten aan een muziekbalk. Van een afstandje lijken ze te kunnen scharnieren, maar dichterbij zie je dat ze vast zitten in hun vorm. Het gladde roestvrije staal lijkt alleen bij de hangende organische vormen losgetrokken te zijn voordat het stollingsproces was ingezet.
‘Het genoegen van het echtpaar Ding-Dong’ is de vrije vertaling van de titel. In plaats van genoegen ademt het geheel vooral onvermogen. Onvermogen om nader tot elkaar te komen? Onvermogen om met de realiteit van het leven om te gaan? Het beeld toont grote verwantschap met tekeningen uit dezelfde tijd, met titels als Marionetten en Stokken. Daarin hangen mensfiguren machteloos van een kader naar beneden, het hoofd gebogen of geknakt. De stokken uit de laatste tekening zien we terug in dit beeld.

Naam: De werker
Omschrijving: figuratief beeld van arbeider
Kunstenaar: Kees Buckens – RKD
Afmeting (hxbxd): 145 x 70 x 70
Jaar: 1991
Materiaal: natuursteen
Sokkel: beton
Locaties:
– Julie Claeysstraat van 1991 tot 2019?
– Park aan Boeimeerlaan vanaf mei 2019

Het verhaal:
Kunstenaar Kees Buckens is geboren in Breda.
Het kunstwerk heeft eerst in de Julie Claeysstraat gestaan. Daarna is het jaren weg geweest en in mei 2019 is het beeld herplaatst in het park achter de Boeimeerlaan. Daarbij zijn ook onderstaande beelden verplaatst naar het park.
De beeldhouwer vertrekt altijd vanuit de zichtbare werkelijkheid, die hij vervolgens abstraheert. In 1989 maakte hij in opdracht van vakbond FNV het beeld De Granieten Werker voor het hoofdkantoor in Amsterdam: “Er wordt handeling, arbeid verbeeld. Alleen wie het doet en wat er gebeurt laat ik graag in het midden, doordat ‘hoofd’ en ‘armen’ ontbreken. Dit zou het beeld van zijn verbeelding beroven”, aldus de kunstenaar. Het beeld van De werker voor de Julie Claeysstraat in Breda maakt hij twee jaar later. Beide beelden komen veel overeen qua naam, het materiaal graniet, het verhaal (zware arbeid) en de persoonsvorm. De onder een zware last gebukte figuur draagt zichtbaar de sporen waarmee het uit natuursteen gebeiteld is.

Naam: Dirk Dobber
Omschrijving: drijvend figuur in water
Kunstenaar: Bobbi Cleij – RKD
Afm.: ca. 0,8 (h) x 1,5 (b) x 2 (l) m
Jaar: 23-03-2024
Materiaal: keramiek
QR-code: ja, https://www.explorebreda.com/nl/locaties/kunstwerk-dirk-dobber
Locatie: Park aan Boeimeerlaan

Het verhaal:
Bobbi ontwierp dit beeld naar aanleiding van De Kunstopdracht, een talentontwikkelingstraject van Kunstloc Brabant. Tijdens De Kunstopdracht dompelen beginnende kunstenaars zich onder in kunst in het publieke domein en maken zij kans een praktijkopdracht in de wacht te slepen. Binnen het traject staat de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer centraal. 28 jonge makers meldden zich in het najaar van 2022 aan voor deze editie, die georganiseerd werd door Kunstloc Brabant in samenwerking met KOP en Gemeente Breda. Veertien makers werden geselecteerd en toegelaten. Zij kregen diverse workshops gericht op ondernemerschap, publieksbereik, financiering, projectplan schrijven en beheer&behoud. Vervolgens pitchten zij hun ideeën voor een kunstwerk in het Boeimeerpark aan een kunstcommissie. Naar aanleiding van de workshops maakte Bobbi het schetsontwerp van haar ‘drijvende figuur in water’. Tijdens het eerste bezoek aan het park hoorde ze dat er kans is dat een deel van het park onder water loopt. Dat sprak haar direct tot de verbeelding. “Ik zie voor me dat mensen vertraagd, in bijna oneindig laagland, samen liggen. Zich omringen door water en weer verwonderen over het alledaagse.” Het schetsontwerp van Bobbi werd geselecteerd als één van de drie finalisten. Haar vrolijke ‘Dirk Dobber’ werd uitgekozen. Het werd onthuld door wethouder Marieke de Nobel.

Naam: Kosmische eenheid
Omschrijving: figuratief beeld van kinderen
Kunstenaar: Abderrahim Chawki – RKD
Hoogte: 55 cm
Jaar: 1-3-1991
Materiaal: natuursteen
Sokkel: natuursteen, 95 cm
Locaties:
– John F. Kennedylaan van 1991 tot mei 2019
– Park aan Boeimeerlaan vanaf mei 2019

Het verhaal:
Dit werk werd in 1991 door burgemeester Ed Nijpels onthuld bij De Inkom, ontmoetingscentrum voor buitenlandse werknemers aan de J.F. Kennedylaan. Dit beeld heeft tot mei 2019 voor het voormalige Veiligheidshuis gestaan dat in 2016 gesloopt is. In mei 2019 is het samen met andere beelden herplaatst in het park aan de Boeimeerlaan.
De kunstenaar zelf is van Marokkaanse afkomst. Chawki is een klassieke beeldhouwer met een enorme beheersing van het ambacht van steenkappen. De huid van de steen wordt met fijne beitels bewerkt of juist glimmend glad gepolijst. Zijn geabstraheerde vormen zijn duidelijk geïnspireerd door de moderne westerse beeldhouwkunst. Maar we zien daarin zeker ook decoratieve elementen uit de architectonische traditie van zijn moederland Marokko. Meanderende lijnen en of Arabische tekens grijpen in elkaar of wijken uiteen in een ruimtelijk beeld.

Naam: Aardboom
Omschrijving: figuratief beeld van boom
Kunstenaar: Nick Visser – RKD
Hoogte: 2 meter
Jaar: juni 1988
Materiaal: cortenstaal
Locaties:
– Wolfslaardreef van 1988? tot april 2016
– Park aan Boeimeerlaan vanaf april 2016

Het verhaal:
Deze stilistische weergave van een boom stond aanvankelijk op de kinderboerderij aan de Wolfslaardreef. Het was een geschenk van de kunstenaar aan Ed Nijpels, toenmalig minister van onder andere Milieubeheer. Met een boom van tweehonderd en twintig kilo staal wilde Nick Visser al eind jaren tachtig zijn zorg voor het milieu met de minister delen. In de kruin van de boom kun je ook een wereldbol herkennen. Waarmee de kunstenaar lijkt uit te drukken dat de aarde en elke afzonderlijke boom onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De vorm is hol en geroest, als teken van het reeds ingetreden verval. In april 2016 is het verplaatst naar de voorzijde van de boerderij en in mei 2019 is het wederom verplaatst naar het park aan de Boeimeerlaan.

Naam: De Vereniging
Omschrijving: abstract bestaande uit 3 losse elementen
Kunstenaar: Mathew Filipowski – RKD (Amerikaans-Nederlands)
Hoogte: ca. 4 meter
Jaar: 1992
Materiaal: metaal
Locaties:
– Langedijk Ziekenhuis, Diaconessenweg van 1992 tot juni 2023
– Park aan Boeimeerlaan vanaf juni 2023

Het verhaal:
De hoogste sculptuur (in midden) is voornamelijk vrouwelijk van vorm en mannelijk van afmeting. Bij de rechtse figuur is dit omgekeerd. Deze twee verenigen zich in het derde beeld, de Vereniging.
Daarnaast had (tot 2023) het beeld een drietal functies. Op de eerste plaats werkt het als baken, opvallend maar niet overheersend in zijn omgeving. Het kunstwerk is duidelijk te zien vanaf de beide zijden van de parkeerplaats. Op de tweede plaats wijst deze compositie op subtiele wijze naar de achtergelegen hoofdingang zonder als uithangbord te dienen. De drie vormen hebben elk een eigen manier van gebaren in de richting van waar men moet zijn. De op de derde plaats vormen de drie elementen samen een ruimtelijke en esthetische relatie met de boom op de rotonde. De boom, een Ginkgo Biloba, een Japanse notenboom, die al het terrein was, vormde een belangrijke inspiratiebron voor de kunstenaar.
Het beeld werd geplaatst bij de nieuwbouw van het Baronieziekenhuis, de samenvoeging van het Laurensziekenhuis en Diaconessenhuis.
Het beeld is gesigneerd door de kunstenaar met vermelding van het jaartal.
Op 29-11-2019 heeft het gebouw zijn functie als ziekenhuis verloren en zijn de patiënten verhuisd naar het nieuwe ziekenhuis aan de Molengracht. Eind 2021 is het kunstwerk vanwege verbouwingswerkzaamheden weggehaald en in juni 2023 is het herplaatst op het Boeimeerpark waar het tussen de bomen staat. Met de herplaatsing zijn uiteraard bovenbeschreven functies niet meer van toepassing. Het beeld kreeg hier een tweede leven.

Naam: Rondosotho I
Omschrijving: abstract sculptuur van marmer
Kunstenaar: Michel Somers – RKD
Afm.: 0,3 H x 6 L x 1 B meter
Jaar: 11 juni 1988
Materiaal: marmer
Locaties:
– Kloosterlaan 259 van 1988 tot juni 2023
– Park aan Boeimeerlaan vanaf juni 2023

Het verhaal:
De sculptuur bestaat uit een grote liggende plaat met 4 inkepingen. Ter plaatse van de inkepingen staan kleine verticale staanders. Aan het uiteinde van het werk versterkt een nog niet opgevulde inkeping het gevoel dat dit werk tot in oneindigheid voortgezet zou kunnen worden, met nog meer kollommen en nog meer platen marmer. Ook de ongepolijste randen en de lichte buiging van het geheel dragen bij aan deze indruk. Bij dit minimalistische kunstwerk van zwart glanzend marmer valt in eerste instantie de weerspiegeling in de liggende platen op. Je ziet de wolken in de blauwe lucht voorbij drijven en de wind speelt in het struweel van de bomen eromheen. Daarna springen direct de lichte curve van het vlak en het ritme van de vier marmeren kolommetjes in het oog. De kunstenaar weet in dit eenvoudig beeld hemel en aarde met elkaar te verbinden: de glanzende ‘vloer’ benadrukt het oneindige, het niet-tastbare, de kolommetjes juist een sterke verbondenheid met het aardse.
Dit object werd geplaatst in het kader van de afsluiting van het stadsvernieuwingsproject in de buurt. Het werd in 1988 onthuld door wethouder Hofsté.
In juni 2023 is het verplaatst naar het Boeimeerpark.

Naam: Te doen alsof het niet zo is
Omschrijving: abstract
Kunstenaar: Vroom de, MelanieRKD
Afm.: 1,1 x 1,1 x 1,3 meter
Jaar: 1990
Materiaal: marmer, staal en zink
Locaties:
– ? van 1990 tot juli 2025
– Park aan Boeimeerlaan vanaf juli 2025

Het verhaal:
Het kunstwerk valt op door zijn contrast tussen klassieke vormen en soliede uitstraling. Het kunstwerk bevat vier witte marmeren staanders met een ‘kroon’ van vierkante zinken ringen. In het midden ligt tussen de staanders een hoekige rode marmeren (Rouge Royal) gesteente. De naam “Te doen alsof het niet zo is” is niet zichtbaar bij het kunstwerk, maar als je de naam weet zet het ongetwijfeld aan om er over na te denken.

B. v. Sonsbeeckpark a wp

B. v. Sonsbeeckpark c wp

Omschrijving: borstbeeld van burgemeester van Sonsbeeck
Kunstenaar: Gerard van AalstRKD
Hoogte: ca. 60 cm
Hoogte sokkel: x meter
Jaar: 3-12-1952
Materiaal: brons
Opschrift: van Sonsbeeck (op borstbeeld), 1936-1936 (op sokkel)
Locatie: Burg. Van Sonsbeeckpark N51 34.771 E4 46.068

Het verhaal:
Willem Van Sonsbeeck werd in 1877 te Amsterdam geboren als zoon van mr. Paul Willem Hendrik van Sonsbeeck en Susette Johanna Feijens. Hij was een kleinzoon van de staatsraad en minister Herman van Sonsbeeck. Hij studeerde rechten aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij in 1902 promoveerde in de rechtswetenschap en in 1909 in de staatswetenschap. Hij begon zijn ambtelijke loopbaan in 1903 als secretaris van de staatscommissie inzake de bedelarij. In 1905 werd hij aangesteld bij de provinciale griffie van Gelderland en in 1909 volgde zijn benoeming tot griffier van de Tweede Kamer. Deze functie vervulde hij bijna tien jaar en maakte vervolgens de overstap naar het openbaar bestuur. In 1919 werd hij benoemd tot burgemeester van Breda.
In 1936 werd Van Sonsbeeck Commissaris van de Koningin (ook wel gouverneur genoemd) van Limburg. In 1941 werd Van Sonsbeeck door de Duitse bezetter met pensioen gestuurd en vervangen door de NSB’er graaf De Marchant et d’Ansembourg. In augustus 1944 werd Van Sonsbeeck lid van het geheime College van Vertrouwensmannen, dat door de Nederlandse regering in Londen was ingesteld. Na de bevrijding van Maastricht in september 1944 hervatte Van Sonsbeeck zijn werk als Commissaris van de Koningin van Limburg en oefende deze functie uit tot 1947.
Van Sonsbeeck trouwde op 3 februari 1916 in ‘s-Gravenhage met Maria Petronella Stephania van der Kun. Uit hun huwelijk werden drie dochters geboren. Van Sonsbeeck overleed in augustus 1969, bijna 92 jaar oud, te Heino in Overijssel. Hij was Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau.
Op de sokkel van het beeld is een wapenschild te zien en daaronder de jaartallen waartussen van Sonsbeeck burgemeester is geweest in Breda. Het is het wapenschild (of familiewapen) van de familie van Sonsbeeck.
Behalve het park is ook het zwembad naar de burgemeester vernoemd.
Het beeld is onthuld door Suzette van Sonsbeeck.

Graaf Hendrik III Laan a3 (759x1024)

Naam: Evolutie
Omschrijving: abstract beeld
Kunstenaar: Niels LousRKD
Afmeting (hxbxd): 250 x 200 x 225 cm
Hoogte sokkel: 80 cm, beton
Jaar: 1973
Materiaal: brons
Locatie: middenberm, Graaf Hendrik III Laan

Het verhaal:
Evolutie symboliseert de overgang van het oude naar het nieuwe. De kunstenaar is zeer tevreden over de standplaats van het werk, omdat bij een bepaalde standplaats van de toeschouwer in één oogopslag het oude (de Bredase binnenstad) en het nieuwe (de flats) te zien is.
Ook in het beeld is die evolutie te zien. Er zijn zowel ronde als strakke vormen, de ontwikkeling van verleden naar heden.
Wat de kunstenaar betreft had zijn werk heel wat groter uitgevoerd mogen worden. Zijn fascinatie voor de relatie oud-nieuw en voor grote vormen zorgde regelmatig voor controversiële ontwerpen en evenzo vele aanvaringen met de door hem verfoeide beoordelingscommissies.
Niels Lous is een kunstenaar uit Breda en volgde de Academie beeldende kunst St. Joost te Breda. Andere beelden van de kunstenaar in Breda zijn: Zig zag of Vice Versa in de Merkxtuin en de Kiem aan de Claudius Prinsenlaan.

foto

Naam: Jan van Gent
Omschrijving: afbeelding van Jan van Gent (vogel)
Kunstenaar: Jan VerburgRKD
Afm.: 1,4 x 1,8 meter
Jaar: 1993
Materiaal: brons
Locaties:
– Langedijk Ziekenhuis, Diaconessenweg tot oktober 2022
– zijgevel friettent ‘Friet en Zo’, Graaf Hendrik III Laan 121

Het verhaal:
Na de bouw in 1993 van het voormalige Diaconessenziekenhuis aan de Langedijk zijn door de kunstenaar binnen diverse muurschilderingen aangebracht. Voor de buitenmuur van het ketelhuis op het binnenterrein schilderde hij deze vogel, een Jan-van-Gent. Na de sloop van het ziekenhuis vond de grote zeevogel een nieuwe plek op de zijgevel van cafetaria Friet & Zo aan de Graaf Hendrik III Laan.

jacob-catssingel-1024x678

Omschrijving: gevelbeeld van leraar en leerlingen
Kunstenaar: Hein Koreman (waarschijnlijk)
Hoogte: 110 cm
Breedte: 160 cm
Materiaal: steen
Locatie: Het Teslacollege, Jacob Catssingel 10

Het verhaal:
Het beeld vertoont sterke overeenkomsten met de Betaaltafel van Hein Koreman in de Houtmarkt. Waarschijnlijk is dit beeld van dezelfde kunstenaar.
Het beeld is aangebracht op een gevel van de school.

Tegeltableau: in gevel met tegels
Kunstenaar: mogelijk Jan van den Brink – RKD
Afm.: 1,95 x 3,2 meter
Jaar: 1970
Materiaal: keramiek
Locaties:
– Vijverstraat 3, Prinsenbeek van 1970 tot 2021
– Michiel de Ruyterstraat 6 vanaf 2021

Het verhaal:
Na de sloop van het pand aan de Vijverstraat in Prinsenbeek verhuisde het tableau naar het Kober gebouw aan de Michiel de Ruyterstraat in Breda. Beide gebouwen hebben een kinderopvang functie. Dat zien we duidelijk terug in de afbeelding.
Voor een okergele zon vliegen twee bleek blauwgrijze vogels; ze verbeelden een zomerse lucht. Ernaast en eronder zien we drie aardbruine ringen. In de middelste zit een kind, als in een vensterbank geleund. Met de rechterhand voert het een vis die onder in de ring verschijnt. In de andere twee ringen zien we twee kinderen spelenderwijs in en op de vorm klauteren. De figuurtjes van de vogels, de vis, de zon en de kinderen zijn sterk vereenvoudigd en gestileerd op zo’n manier dat ze doen denken aan de beeldtaal van Egyptische hiërogliefen. Met ritmiek van in de klei gekerfde lijnen of erin afgedrukte ringen of andere vormpjes geeft de kunstenaar de textuur van kapsel en kleding weer.

Omschrijving: sgraffito
Kunstenaar: Leo Creton – RKD
Afmeting: ca. 3×7 meter
Jaar: 1956
Materiaal: ongebakken klei
Locatie: KBS Petrus en Paulus, Roland Holststraat 16

Het verhaal:
De sgraffito is aangebracht in de aula van de school.
Een sgraffito is een versieringswijze waarbij in de nog natte klei of cement engobe figuren of patronen worden gekrast, zodat de onderlaag die vaak een andere kleur heeft zichtbaar wordt. Het is een van de oudste technieken voor het versieren van muren. Een sgraffito is ruimtelijk en niet vlak zoals bij een wandschildering.
Op de sgraffito zijn diverse kinderspelen afgebeeld zoals touwtjespringen, vliegeren en muziek maken. In de afbeelding zijn wat Bijbelse elementen verwerkt zoals de duiven en vissen. Het is tenslotte een katholieke school.
Op verschillende plaatsen in Breda hebben enkele kunstenaars sgraffito’s aangebracht, waarvan er helaas ook weer een aantal verdwenen zijn. Andere overgebleven sgraffito’s zijn er nog in het Electron gebouw en in de kerk van Prinsenbeek.

Plaats een reactie